Det är en rubrik tidningarna älskar. Katastrof och andra lika laddade ord är det bästa de vet. Det de inte tänker på är att de på samma gång som de skriver bra rubriker för sina säljmöjligheter, så är de med och gör människor ännu oroligare än vad de skulle behöva vara. För det är pricis så här man ska göra för att trissa upp en stämning av kris.
Men är det värkligen så mycket kris som de vill påskina? Om företagen går med vinst, fast inte lika mycket som analytikerna skulle ha viljat. är det då så farligt? Ett företag kan inte hela tiden gå med mer vinst än tidigare och man kan inte räkna med att öka sina marknadsandelar för varje kvartal. Den ekonomi vi lever i idag är inte hållbar i längden. Ett land, en värld och vi människor kan inte leva ett kvartal i taget. Vi måste kunna tänka längre än tre månader framåt. Ett företag måste kunna gå med förlust en tid, för att kunna gå med vinst senare.
Det som är fel och som gör att vi är i en dyster tid för ekonomin är girigheten som har fått råda i hela finansmarknaden. Det har bara handlat om att sko sig själv och inte om att tänka på sitt företag eller på någon annan. Egoism är inte en bra ideologi. Felet är inte att många människor har känat mycket pengar, utan felet är att några få människor har roffat åt sig allt för mycket av det andra skulle ha varit med och delat på.