Valet är klart

Posted: juni 7th, 2009 under Allmänt.
Tags: , , ,

Ett mandat, vi behåller alltså det mandat vi hade. Vi får väl vara någorlunda nöjda, men självklart hade jag hoppats på två. Det är bara att konstatera att människor tänker på ett annat sätt än jag. För mig är det obegripligt att förstå hur man kan rösta in Pirat partiet. Fast vi har ju rätt att rösta som vi vill och det är så det ska vara. Är i alla fall glad att Sverigedemokraterna och FI inte fick något mandat.

Nu är tid att begrunda vad vi kunde ha gjort annorlunda, så vi kan förbättra oss till nästa gång. Och nästa gång kommer ju redan 2010. Då är det minst 10 procent som gäller.

http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/piratpartisterna-pa-vag-in-i-eu-1.886384 http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=171925 http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3027885.svd

8 Comments »

  1. För mig är det mycket sorgligt att ni politiker inte lyckas se orsakerna till PPs framgångar. Men det är antagligen en av förklaringarna till ert dåliga resultat. Jag ska ge dig en vink. PP är det enda partiet som tagit de yngre generationernas verklighet på allvar. Det enda partiet som förstår att den personliga integriteten och i förlängningen demokratin är det här valets största och (för många) enda fråga.
    Så länge integriteten och demokratin är under attack hamnar alla andra frågor i bakvattnet, precis som det borde vara – för alla!
    Vi har med detta valet visat för Alliansen att vi kommer hålla dem ansvariga för utfästelserna som gjordes i riksdagsvalet om att inte kriminalisera en hel generation.
    Alliansen gav oss i o m Ipred fingret – nu ger vi tillbaka det.
    Det är dags att lyfta blicket över qvasi-diskussionen om fildelningen och förstå att det handlar om mycket större frågor än så. Det går inte längre avfärda och banalisera engagemanget i Piratpartiet med att det handlar om att ”se på film och lyssna på musik utan att vilja betala för sig”.
    När de ”etablerade” partierna förstår det här och börjar agera utifrån det kommer framgångarna automatiskt.

    Det är mycket lätt att fånga upp de här strömningarna via nätet och bloggosfären. Om man på allvar kan förstå och använda de sociala medierna kommer man få en mycket bättre förankring i verkligheten vilket i sin tur kommer föda ytterligare framgångar.

    /Zio – moderat i själ och hjärta – Piratpartist så länge det krävs.

    Comment by Zio — 08 juni 2009 @ 06:51

  2. Jag håller med Zio, sånär som på att jag inte är någon moderat. Kd är dock ett lite intressant parti, men piratpartiet har betydligt viktigare frågor på agendan

    Comment by Onkelborg — 08 juni 2009 @ 11:18

  3. Det är klart att vi måste tänka över hur vi ska bemöta de unga väljarna, men jag har mycket svårt att förstå hur du kan säga att de har viktigare frågor på agendan.
    Jag kan förstå att fildelning är en stor del av människors fritid och jag är inte helt överens med mitt parti i den frågan. Det måste gå att hitta ett sätt att ta tillvara upphovsrätten samtidigt som man låter det vara lagligt att ladda ner från nätet.
    Men hur kan detta vara den viktigaste frågan?
    Klimatet, familjen, vården, mänskliga rättigheter och tillgänglighetsfrågor känns betydligt mer angeläget för oss alla. Ungdomars psykiska hälsa har försemmrats de senaste åren, detta är för mig en viktig sak att lägga både pengar och tid på.
    Frågan är hur man kan förena de olika aspekterna på livet och göra dessa större frågor viktiga för unga?

    Comment by Niklas Mattsson — 08 juni 2009 @ 11:47

  4. Fildelning är för mig den lilla fråga som piratpartiet driver, det är allt det andra som är intressant. Vi har t.ex. fått idiotiska lagar som FRA-lagen, IPRED, fler är på väg, och mycket genom främst EU. Till exempel ACTA, eller datalagringsdirektivet är inte något jag är förtjust i.

    Men om vi ska prata fildelning:

    Det _är_ ett problem att medieindustrin tillåts vara ofelbar hela tiden när det gång efter annan visar att det inte är så illa ställt som det påstås, men staten svansar glatt efter. Det är för mig ett problem, staten borde rimligtvis vara oberoende. Som det är nu går staten lite i koppel hos medieindustrin, och det gillar inte jag.

    Tillåt mig dra en parallell till andra världskriget; hur oberoende var Sverige _egentligen_..? Hur många beslut togs inte därför, och enbart därför, att en annan makt, av någon form, utövade makt genom t.ex. hot eller uppenbar risk för repressalier?

    Comment by Onkelborg — 08 juni 2009 @ 13:22

  5. Det första felet ni gör är att förutsätta att det BARA handlar om fildelning och fritid. Det är en väldigt liten del av sakfrågan i det här fallet.
    Det andra felet ni gör är att ni förutsätter att det BARA handlar om unga väljare, företrädelsevis män. Själv är jag en 40-årig småbarnsmorsa som inte fildelat många filer i mitt liv.

    Jag håller självklart med om att frågor som familj och vård med mera är viktigt. Men just nu är det vår personliga integritet och frihet som hotas, och det är en av grundbultarna i vårt samhälle. Protesterar vi inte nu är det försent! Onkelborg beskriver det tydligt i sin kommentar. Staten går i mediabolagens ledband och stiftar lagar utifrån privata intressen och ger privata aktörer rent polisiära befogenheter. Otroligt skrämmande!
    Samtidigt säljs mer musik, film och litteratur än någonsin i det här landet.

    Det är naturligtvis oerhört viktigt att komma tillrätta med den stora psykiska ohälsan hos våra ungdomar. Men den första vägen dit borde väl vara att försöka få bättre förståelse för deras livssituation, och det tycker jag de tydligt i det här valet visat att de ”traditionella” partierna inte har.

    Comment by Zio — 08 juni 2009 @ 17:01

  6. OK! Jag håller med om att det inte är rätt att privata intressen ska styra vilka lagar vi har i landet. Och som jag sa, jag tycker att det borde kunna gå att hitta ett sätt att lösa problematiken med att ladda ner. Och ja, jag tror det är mest ungdomar som röstade på PP, men jag har inte sagt att det bara är killar.
    Men det egentliga problemet är ju som ni säger, vi missar något i vårt partiarbete. Det måste vi ändra på framåt. Ni har rätt i det. Berätta hur jag ska lära mig, jag lyssnar.

    Comment by Niklas Mattsson — 08 juni 2009 @ 20:42

  7. Allt som hotar yttrandefriheten och rätten till anonymitet (t.ex. FRA, datalagringsdirektivet etc.) är inte uppskattat. Det är ganska centrala saker i en demokrati. Det garanterar att en dåligt fungerande regering/riksdag/kommunfullmäktige osv. kan kritiseras. T.ex. FRA i fel händer är ett hot mot den garantin.

    Allt som hotar rättsäkerheten (t.ex IPRED, ACTA etc.) är inte heller uppskattat. Det är också ganska centrala saker i en demokrati. Det garanterar att en domstol kan döma rättssäkert. Och att ingen blir ”dömd” utan domstol.

    (Hur IPRED fungerar i Sverige vet ingen än, men om man tar en titt på andra länder så har stora upphovsrättsinnehavare utnyttjat sina befogenheter på ett väldigt vidrigt sätt – betala halva summan nu, eller så stämmer vi er, och då blir det dubbla. Gemene man är inte så pigg på att gå i domstol, oavsett om de gjort fel eller inte. Faktum är att kunskapen bland gemene man om vad som ens gäller på det här området är så pass dålig att man nog knappt ens vet om man gjort fel eller inte, så man har hellre betalat än blivit stämda. Ett klart fall av missbruk av rättssystemet i mina ögon.)

    Sedan är jag inte så glad i att man i Sverige (inte bara i Sverige dock, men det är i Sverige jag bor) litar blint på vad ”upphovsrättsindustrin” säger, speciellt då det finns _mycket_ som talar för att de medvetet ljuger.

    (Till exempel att de både presenterar dystra försäljningssiffror för media, och politiker, samtidigt som de skickar ut pressmeddelanden om att de återigen har slagit försäljningsrekord. Både skivbolag, och t.ex. svenska biografer, har gjort så på senare tid. Likaså rapporter om att t.ex. artister skulle skadas ekonomiskt av piratkopiering, det finns numera en handfull rapporter skrivna av en mängd olika erkända lärosäten (i flera olika länder, inom några olika konstnärliga grenar) som pekar på raka motsatsen. Om man ska vikta tyngden i de olika rapporterna så måste upphovsrättsindustrins rapporter viktas lägre då de är klart partiska, lärosätena kan trots allt betraktas opartiska som grupp.)

    Min personliga, dock delad med många, uppfattning är att företag som egentligen kanske inte behövs gradvis tappar mark. Arbetsuppgifter som det kanske inte finns något behov av längre försöker med alla medel framhäva sin oersättbarhet – jämför med äldre tiders lykttändare, eller ”isbranschen” med den ”oersättliga” isen som varenda frys behövde. Notera att vi varken har gatlyktor som går på något annat än el, eller frysskåp som går på is, längre – vi har inte kvar de arbetsuppgifterna i listan över arbeten som någon måste utföra. Är de arbeten som skivbolagen (de traditionella) utför något som vi fortfarande behöver?

    Som jag ser det, återigen en åsikt delad med många, så klarar sig samhället bra utan stora ”upphovsrättsbolag”. De kanske har spelat ut sin roll, i alla fall som de ser ut idag? Oavsett vilket så ska inte _staten_ aktivt jobba för att behålla de arbetsuppgifterna. Lika lite som staten borde jobbat för att behålla ”isbranschen” eller lykttändarna. Om inte annat så skulle blir det snedvriden konkurrens.

    Det jag ville komma till är att jag inte tycker det är sunt att staten ska ta parti i den här frågan på i princip inga grunder alls. Samhället förändras, är det var staten ska motverka? Staten borde vara fri ifrån oberoende, och så vitt jag vet så finns det några hållhakar i det här fallet, t.ex. WTO och USA? Det, och okunskap, finns med på listan över möjliga förklaring till statens, enligt mig, mycket konstiga och ologiska resonerande.

    Den stora frågan för mig är inte hurvida piratkopiering ska tillåtas eller inte, den stora frågan är vem staten ska vara beroende av, och hur staten väljer argument och hållning till frågor.

    Att piratpartiet fick många röster beror dels på att det finns väljare som prioriterar de två första frågorna, de som prioriterar den sista frågan (som en del i att de vill fildela helt fritt) och de som prioriterar alla frågor (som jag.) Oavsett vilken/vilka frågor så är det kanske dags att se det som en väckarklocka – piratpartiet är i stort sett ensamma om att driva de här frågorna – och inse att staten kanske borde lyssna mer på sin befolkning och forskare än på FRA och några stora mediebolag.

    För mig är de här tre frågorna, om yttrandefrihet/anonymitet, rättsäkerhet och statens oberoende tre väldigt viktiga frågor. De går före det mesta annat. Det är fler än jag som resonerar så. Oavsett hur bra skyddsnät samhället har så spelar det ingen roll om man saknar möjlighet att kritisera det utan risk för repressalier.

    /Oskar Johansson

    Comment by Onkelborg — 15 juni 2009 @ 09:27

  8. Kommentar till Niklas Mattson…

    Hela det här inlägget är en kommentar som jag skrev till Niklas Mattson, tyckte att jag nog fick fram ganska vettiga åsikter..?
    Allt som hotar yttrandefriheten och rätten till anonymitet (t.ex. FRA, datalagringsdirektivet etc.) är inte uppskattat……

    Trackback by #Onkelborg — 15 juni 2009 @ 09:31

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment