Läser på Hallands Nyheter att människor blev strandsatta i Fjärås. Vilken lycka. Tänk om det var där man blev fast och inte här i Stockholm.
Visst man kanske inte ska gnälla på SJ och Banverket, men det är svårt att låta bli. Hur kan det vara så att vinterväder ställer till så mycket problem? Här om dagen sa någon SJ-chef att tågen inte är byggda för snö. Men varför köper de sådana tåg? Om man ska köra tåg i Sverige borde man väl tänka att de ska klara vårt klimat. För fortfarande har vi vinter, klimatet har inte blivit så mycket varmare ännu.
Att det blir problem när det är mycket snö och de inte hinner ploga tillräckligt snabbt, kan man förstå. Men att det står trasiga tåg ivägen på banan är svårare att acceptera. Det borde väl finnas en standard för vinter som skulle ingå i upphandlingen. Jag tror att vi har blivit allt för mycket intresserade av att hålla kostnader nere. Det medför att kvalitén blir för låg. Även banverket har kanske bantat sin personal för mycket. Det verkar så för oss som drabbats av inställda tåg för att de inte tillåter SJ att köra så täta turer. Var finns personalen som ska hålla spåren fria från snö och växlarna fria från is?
Det kanske är så att Sverige måste sattsa ännu mer på upprustning av infrastrukturen. Om vi vill att människor ska åka tåg, så måste det vara högre tillförlitlighet. Det går inte att få oss att välja tåg om vi inte vet att vi kommer fram. Hur länge har växlarna legat där? Finns det inte ny teknik som är bättre. Eller är det just det, att den nya tekniken är för känslig? Förr kunde man kanske lättare få det att fungera genom att ta i lite med en slägga. Nu ska det styras av datorer som inte tål kyla.
Ja vad det än beror på så är det nog så att våra järnvägar måste förbättras om vi vill ha mer av transporterna på spåren.
http://hn.se/nyheter/halland/1.741284-250-strandsatta-i-fjaras http://www.dn.se/nyheter/sverige/sj-banverket-tagtrafiken-installda-tag-kyla-x2000-1.1049522